петък, 31 януари 2014 г.

Как да се мотивираме на работното място. How to motivate on the workplace.



                         
В България мотивацията на работното място е чужда, позабравена  дума, която някак си остава неразбрана от работодателите и от служителите. Едните вечно изискващи невъзможни неща, а другите все недоволни от „малкото” което получават. За повечето от българите фиша със заплатата e най – мотивиращия фактор. На такива хора колкото и да им плащаш постоянно ще са недоволни и намръщени. За работодателя е най – важно служителя да работи и да не задава много върпоси. Колкото повече работи  толкова по – добре,  а фирмата също се движи стремглаво нагоре, но за съжаление това не е САЩ или Япония и икономиката не е в такова цветущо състояние. Малкото работа разконцентрира служителя,  мотивацията  и възнаграждението му падат и това повлича фирмата надолу. Така добрите и лоялни служители търсят късмета си зад граница, тяснопрофилираните работници се превръщат в дефицит и това води до наемането на „бачкатори” - хора които знаят само и единствено да работят, но едва ли качествено. Грешките за това положение са и от двете страни на барикадата както на работодателя, така и на служителите. Работил съм с  не малко управители, мениджъри и служители като съм се нагледал на какво ли не.
В по-долният ред от мисли бих желал да опиша скромния си опит.
Започвам с грешките на служителите:
Интересувайте се от развитието си, от това дали се справяте с работата, обезателно научете длъжностната си характеристика и се стремете да изпълнявате задълженията си.Ще се почувствате доста по-важен и ценен, когато сте в течение каква е вашата заслуга за развитието на фирмата. Дори да сте последната дупка на кавала, пак сте полезен.
Бъдете честен и добронамерен, кръшкането и измамите може да са инструмент, с който да си гарантирате приятно време  на работното място и благоволението на заблудения началник, но в дългосрочен план няма да ви донесат удовлетворение, освен ако фирмата в която работите не разчита на добродетелите.
Никога не позволявайте да бъдете мачкани на работното място. . Ако мислите, че заслужавате по-добро отношение, кажете го. Имате право на мнение дори в тази гадна криза, когато всеки се страхува, че може да бъде уволнен и да остане дълго зад борда. Противно на страховете ви, повечето шефове няма да изгонят опониращите подчинени - умният началник знае, че те са движещата сила на неговия бизнес. Не става дума за конфликти, а за спорове.
Не забравяйте, че всички тези качества и съвети ще са ви полезни само и единствено ако устройството на фирмата в която работите е насочено и отворено към служители заредени с позитивна енергия, откровени, честни хора поемащи отговорност за действията си, защитаващи правата си, защото света има нужда от пастири, не от овце.
А сега след като разгледахме  качествата на служителите е време да отделим внимание на управителите.
Когато служителят говори, шефовете трябва да си затварят устата и да слушат.
Един от най-демотивиращите стилове на поведение на началника е пренебрежението и неглижирането. А една от най-големите добродетели е способността да се слуша.
Подчинените обикновено се съобразяват с времето на шефа и когато искат да бъдат чути, най-често имат какво да кажат. Припряният началник е способен да убие целия им ентусиазъм, когато ги прекъсне. Най-подло е да спрете изказването на свой служител, когато сте го попитали за неговото мнение или му търсите обяснение за дадена постъпка. Не са малко шефовете, които позволяват от устата на по-нисше стоящия от тях да се изтръгне само половин изречение. А след това вземат думата за дълъг и назидателен монолог. Да не говорим за случаите, когато шефът просто махне с ръка и отклони молбата за разговор - познавам десетки качествени хора, които са напуснали работа заради това. В дългосрочен план пак ще изгуби шефът: дори да си назначи нови служители, едва ли ще успее да ги привлече на своя страна, ако само ги евангелизира с идеи и бодряшки лозунги, а не пожелае да ги чуе. Съвет: отворете речника и намерете думата емпатия, от там ще ви стане ясно какво трябва да направите за да се превърнете в добър началник.
Запознайте служителите си с развитието и целите на фирмата. Служителите заслужават да знаят накъде върви фирмата. Какво е необходимо, за да се преодолее даден проблем? Какво ще е  средносрочното бъдеще и какви са планове на техния работодател. Така подчинените се превръщат в съучастници на шефа си за постигането на общата кауза.


Очаквайте продължение на статията:

Откъде идва мотивацията, как да не мразим работата си?



1 коментар:

Няма Бог!

  Един човек влязъл в бръснарницата както обикновено правел, за да го избръснат и подстрижат. Заприказвал се с бръснаря, който го обслужвал...